Tuesday, August 3, 2010

Tekanan Dalam Kerja

Setiap organisasi akan mengalami masalah terutamanya dalam pengurusan sumber manusia. Hal ini disebabkan oleh pelbagai spekulasi mengenai tatacara kerja yang berlainan dalam kalangan pekerja. Apabila hal ini berlaku, para pekerja akan mengalami tekanan dalam pengurusan kerja.



Definisi Tekanan Dalam Kerja: Merujuk kepada persepsi pekerja terhadap keperluan persekitaran yang mengjangkaui sumber yang ada pada pekerja.


FAKTOR-FAKTOR YANG MENDATANGKAN TEKANAN DALAM KERJA.


1. Jenis Pekerjaan.
- Suasana tempat kerja serta tempoh masa kerja yang terlalu panjang.

2. Perhubungan.
- Konflik yang dihadapi oleh para pekerja dan majikan.

3. Kerjaya.
- Kurang mendapat penghargaan kendiri.

4. Perubahan dalam organisasi.
- Perubahan dalam struktur dan pengurusan organisasi secara mendadak meningkatkan kekeliruan dan tekanan kepada pekerja.


Siti Fatimah Bt. Abdul Manas.
No.Matrik: 204766

1 comment:

  1. terima kasih banyak sebab memberi maklumat mengenai tekanan di tempat kerja. saya harap maklumat ini dapat membantu para pekerja di luar sana supaya bersiap sedia untuk menghadapi masalah ini.

    ReplyDelete